bijna een maandje in Quito! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anne-Miek van Steenbergen - WaarBenJij.nu bijna een maandje in Quito! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anne-Miek van Steenbergen - WaarBenJij.nu

bijna een maandje in Quito!

Door: Anne-Miek

Blijf op de hoogte en volg Anne-Miek

08 Maart 2016 | Ecuador, Quito

Hola Amigos y familia y otro personas!
Ja ja het is weer even geleden, maar het is weer tijd voor een nieuwe update;)
Er zijn alweer heel wat weekjes verstreken en heb alweer veel beleefd, vorige keer ben ik geëindigd bij otavalo, een dorpje zo’n twee a drie uur vanaf quito met de bus. Hier is een grote zaterdagmarkt waar veel kraampjes staan met geweven voorwerpen en zelfgemaakte dingen. Wauw wat een markt we waren met 4 dames en een heer, deze laatste was op een gegeven moment het wel een beetje zat dat we alweer bij een tassen kraampje bleven staan en maar niet konden beslissen of we het nou wouden hebben of niet:P (hahaha) uiteindelijk thuisgekomen met een mooi tasje waar ik even flink heb afgedingt;) hij wou eerst 11/12 dollar hebben en ik heb het uiteindelijk naar 7 weten te krijgen :D ik was trots op mijzelf, aangezien ik eerder een portemonneetje in Quito had gekocht en eigenlijk veel te veel betaald had.. deze keer was het gelukt!
Na de vele kraampjes op de zaterdag markt in Otavalo was het tijd om iets te gaan eten, al gauw kwamen we uit bij pizza, niet zomaar een pizza maar een echte familie pizza! Sommige hebben de foto gezien en waren verbaasd dat we die met z’n 5en hebben opgegeten, er was nog maar een heel klein stukje over… oeps. Toen met een volle buik op naar een kratermeer van een vulkaan. Indrukwekkend om te zien en zijn er ook nog in geweest met een bootje, dit was helaas wat minder spectaculair dan verwacht. Ook hier bij het kratermeer waren een aantal kraampjes hier heb ik nog een echte bufalda(sjaal) gekocht van alpaca super zacht, maar haart wel een beetje.
Na dit grote avontuur op het kratermeer zijn we nog in een kroeg geweest, hier stonden een aantal mannen op een soort balkon te fluiten op een panfluit en te zingen alsof hun leven ervan afhing. Dit was leuk om te zien, alleen werd er niet gedanst wat een beetje ongemakkelijk was. Aangezien het balkon boven de dansvloer was. Later kwam er andere muziek er waren bijna alleen maar stelletjes aan het dansen wat niet echt uitnodigde om te gaan dansen maar toch hebben we nog een klein dansje gewaagd, na een biertje (het zijn hier vaak flessen van 600ml) zijn we naar een ander deel gegaan hier nog even wat gedronken maar niet veel want we hadden zoveel gegeten dat we niet meer konden en naar het hostel terug zijn gegaan. De volgende dag hoe verassend zijn we nog een keer naar de markt gegaan, hier hebben we nog weer getobd en overweegt of we iets zouden kopen. Uiteindelijk zijn we met een bus naar een heel groot meer gegaan, het was lekker weer dus daar gechild en uiteindelijk weer terug naar Ottavalo om daar de bus terug naar Quito te pakken. Eenmaal aangekomen in Quito was het heel erg slecht weer, dikke regen en alles. Het regende zelfs zo hard dat het in de shuttle bus zelfs regende.
Doordeweeks ging ik weer mee naar de voetbalschool, wat super leuk is, de kinderen zijn enthousiast en soms een beetje druk en vervelend. Maar het is zo leuk dat je dat ook snel weer vergeet als ze een beetje vervelend zijn. Elke dinsdag en donderdag middag ben ik aanwezig bij de voetbalschool, vooral nog ondersteunend en bij de kinderen van 5-10 jaar.
Op woensdag hebben we kookavond en eten we met alle vrijwilligers die het leuk vinden en kunnen, deze keer waren de ouders van Aldert(een van de oprichters van local dreamers) er ook bij, we gingne koken voor 18 man. Het is nog best lastig om voor zoveel mensen pasta te maken, maar uiteindelijk hadden we te veel:P. Na een gezellig etentje zijn we naar Mariscal gegaan waar het uitgaanscentrum is. Hier een paar dansjes gewaagd en cerveza(bier) gedronken. Het salsa dansen gaat wel super rappido(snel) hier dus daar heb ik mij nog niet aan gewaagd:P
We hadden plannen gemaakt om naar de kust te gaan een plaatsje canoa, ik had er erg naar uitgekeken maar helaas werd ik vrijdag ziek, we zouden 8 uur in de bus moeten zitten en dat zag ik zo misselijk als ik was niet zitten. Dus ben ik een dagje thuis gebleven en het weekend ook bij mijn gast oma gebleven. Zij kwam aanzetten met een sapje van appel want dat is goed voor je als je ziek bent, dit deed mij wel een beetje aan thuis denken, als je ziek was dan kwam moeders altijd aanzetten met en geraspt appeltje met kaneel.
Vrijdag lekker uitgeziekt en zaterdag ook, zaterdag kwam mijn gastoma Piedad ineens in mijn kamer, ze zei vamos vamos, dat betekend gaan gaan, alleen wist ik niet waarheen. Maar ik mocht schijnbaar niet alleen thuisblijven dus ging ik mee. Uiteindelijk kwam ik erachter dat we naar het noorden gingen om schoon te maken in het appartement van haar broer. Dit was een gruwelijk mooi appartement met jacuzzi en alles. Ik heb nog aangeboden om te helpen maar alles wat ik mocht doen was de bezem zoeken en gaan zitten op de bank. Een of andere slechte film gekeken, ik wist niet dat George Clooney zo goed Spaans sprak haha… de films en series worden hier vaak Spaans ingesproken wat echt heel irritant is. Zaterdag in de avond heb ik geskypt met mijn amigas in Nederland, erg leuk om jullie weer even gesproken te hebben!! Zondag voelde ik mij alweer wat beter en ben ik met twee andere vrijwilligers het historisch centrum ingegaan. Veel gelopen en veel gezien. Op een gegeven moment was ik heel moe(en er een beetje klaar mee) en zijn we naar het park gelopen onder geklaag van mij haha, eenmaal thuis was ik blij dat ik weer thuis was en na het eten kon slapen.
Die week rustig aan gedaan en op woensdag weer samen gegeten, en het spel weerwolven gedaan. Ondertussen zijn er weer meer vrijwilligers aangekomen en zijn we met zo’n 11 personen, waarvan 1 bij mij in huis woont. Omdat mijn gastoma graag mensen over de vloer heeft en voor ze wil zorgen. Vrijdag ging ik voor het eerst mee naar de zwemschoool ik had de training voorbereid en was erg benieuwd, hoe het zou verlopen. We zaten in een klein bad met 10 kinderen en 5 coaches. Dit was erg leuk om te doen, we gingen de rugslag aanleren. Uiteindelijk had ieder twee kinderen die we begeleiden om het zwemmen aan te leren. Hierna was een speelkwartiertje, een jongetje had een zeepaardje die hij ging opduiken, dit kon hij erg goed en het was leuk om te zien wat een plezier hij hierin had. Aangezien hij bij de voetbalschool zichzelf voorstelde met ‘hoi ik ben mateo en ik houd van zwemmen’ verbaasde het mij niets dat hij zo veel plezier hierin had.
Afgelopen weekend zijn we met z’n zessen naar de jungle gegaan bij het plaatsje Tena. Na een busreis van ongeveer 5 uur kwamen we aan in Tena. We waren vroeg vertrokken dus het slapen in de bus ging goed, ze hadden gelukkig geen harde film die vaak wordt afgespeeld in de bussen. Maar ze hadden lekkere salsa muziek en beetje droevige liefdesliedjes waar je prima op kon slapen. Eenmaal aangekomen kwamen we vlakbij het hostel een organisatie tegen die jungle tours doet en ook waar je kon raften. Vooraf hadden we al besloten dat we hier wouden gaan raften en hebben dat gedaan. Wat is dat gaaf zeg, het was de eerste keer en de golven waren goed. Net alsof het aangelegd is maar dan gewoon in de natuur. Af en toe heb ik mijn peddel even stil gehouden om naar de omgeving te kijken. Na het raften hebben we lekker pizza gegeten en werden er plannen gemaakt om in de avond te gaan stappen. Een aantal gingen na het eten nog even wandelen, ik ben gaan chillen in het hostel en uiteindelijk kwam iedereen weer terug in het hostel. Daar ging het mis om te gaan stappen, haha iedereen was in slaap gevallen…
De volgende ochtend werden we om 9.00 uur verwacht om de jungle in te gaan, een tour met regenlaarzen. Eerst de spullen gepakt en bij de receptie van het hostel achtergelaten. Het was een lekker weertje zo rond de 30 graden. We werden eerst volgens een ritueel geschminkt met een soort fruit wat heel goed verfde, onze gezichten waren goed volgetekend en we waren klaar om de jungle in te gaan. De watervallen waren mooi en we hebben zelfs nog een crab gezien. Helaas niet veel andere dieren omdat we niet diep genoeg de jungle in waren. Dit staat zeker voor later nog op mijn lijstje om te gaan doen. De foto’s zeggen genoeg, op het laatste moesten we nog flink omhoog lopen om uiteindelijk weer naar beneden te gaan. Hier konden we na de flinke tocht weer wat bijkomen en werd er een lunch gebracht. Dit was echt SUPER lekker, een wrap met allemaal zelfgemaakte dingen wat erop kon. Na de heerlijke lunch werden we weer terug naar het hostel gebracht, wat een mooi uitzicht terwijl we de jungle weer achter ons lieten.
Het was weer tijd om met de bus terug naar Quito te gaan. Dit was een stuk minder prettig dan de heenreis. Er werd een film gedraaid waar het geluid veel te hard was en er steeds huilende baby’s in voor kwamen. Niet echt chil als je wil slapen, dit lukte uiteindelijk gelukkig nog wel een beetje.
Eenmaal weer terug in Quito was het erg koud en regende het. De taxichauffeur wist niet waar hij heen moest maar gelukkig ging hij dat even vragen met zijn bakkie, Dit zorgde ervoor dat we snel weer thuis werden afgezet. Eenmaal thuis was het tijd om te gaan slapen, de volgende dag moest er weer vroeg opgestaan worden.

Tegenwoordig loop ik naar beneden naar het kantoor van Local Dreamers hier doe ik ongeveer 15 minuten over. Het is vooral naar beneden lopen dus dat is goed te doen. Terug ga ik met een soort taxibusje die ze helemaal vol proppen met mensen en dit kost 25 cent, die rijden een bepaalde route dat ze voor mijn huis langs komen, ideaal!
Dit was weer even een update vanuit Quito, ik heb het goed naar mijn zin en ga nu vooral weer bezig met mijn Spaanse lessen en verder met mijn opdracht voor school. Het Spaans valt nog niet mee, maar ik snap alweer iets meer van wat mijn gastoma allemaal zegt. Het spreken is nog wel lastig. Vanaf deze week ben ik in charge om de trainingen van de voetbalschool voor te bereiden en uit te voeren als hoofdcoach. Erg leuk om te doen en ik ben benieuwd of de kinderen het ook leuk vinden en een beetje gaan luisteren haha.
Ik heb het erg naar mijn zin hier en was verbaasd dat het bijna een maand geleden is dat ik aankwam in Quito:D het enige wat ik op dit moment echt wel een beetje mis is het Nederlandse eten en Milan de hond:P(sorry vrienden familie, maar jullie mis ik nog niet)

Ciao amigos!!

  • 08 Maart 2016 - 17:58

    Mechteld:

    Hiii Miek,


    Ik heb heb je hele verhaal weer lekker gelezen! Klinkt allemaal zó goed!! Wat een ervaring die jungle! Heel gaaf :)

    En achh ik zou onze hond ook heel erg missen haha! Enne niet het Nederlandse eten missen, je hebt straks je hele leven nog om stampot te eten.


    Trouwens haha ik heb het vandaag nog over je gehad! Had het met collegas over wintersport en toen moest ik jouw grappige crash even vertellen hahaha! Nou blijf doorgaan met updaten en ENJOY!!! Kus, Mec

  • 08 Maart 2016 - 18:14

    Papa Paul :

    He miek wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen.en wij als papa en mama zijn natuurlijk echt blij te horen dat er goed voor je gezorgd wordt.Zet`um op en de groeten ook van Milan.Misschien kun je een knuffeldier afdingen op de markt die op hem lijkt .haha

  • 10 Maart 2016 - 21:49

    Judith:

    Wauw Miek, wat een belevenissen!!! Leuk om te lezen! Succes met het Spaans en als voetbalcoach!

  • 11 Maart 2016 - 18:51

    Jose:

    leuk om te lezen mooi dat het zo goed gaat succes met je spaans

  • 17 Maart 2016 - 09:57

    Willemien:

    Hey psst a.s Tante Anne- miek als jij al zo goed kunt afdingen en spaans praten kun jij misschien al
    wat leuks voor jou a.s neefje/nichtje kopen Voor weinig money

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Miek

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 8004

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 10 Juni 2016

Stage in Ecuador

Landen bezocht: